wtorek, 2 lipca 2013

Szybkowar :)

Szybkowar dostaliśmy w prezencie niecały rok temu i szczerze powiedziawszy na początku nie bardzo wiedziałam jak się za niego zabrać. W głowie mi się pomieścić nie mogło, że można coś ugotować nie mieszając tego i nie próbując 10x w trakcie. Jednak już pierwsze próby przekonały mnie, że jest to jak najbardziej wykonalne a niedługo później szybkowar stał się moim ulubionym i najczęściej używanym kuchennym przydasiem, który pozwala mi oszczędzić sporo energii i jeszcze więcej czasu :). Ten post piszę z potrzeby wylania gdzieś mojej namiętności do szybkowarzenia i podzielenia się ulubionymi przepisami :). Oto i one:

Młode ziemniaczki
oskrobać, umyć, wrzucić do szybkowara, zalać wodą do połowy wysokości bulwek, osolić. Wstawić na duży gaz a kiedy zacznie syczeć przestawić na mały i gotować 6 min.

Pilawo - risotto z brązowego ryżu z indykiem, szpinakiem i zielonym groszkiem (ulubiona potrawa Bułki :))
z tych składników wychodzi danie na 4 osoby.
  • 2 cebule
  • 1 spore jabłko
  • 500g mielonego z indyka
  • siekany szpinak
  • groszek zielony mrożony lub świeży w ilościach zależnych od upodobań, u nas wychodzi po pół opakowania każdego z powyższych
  • 2 szklanki brązowego ryżu
  • 4 szklanki bulionu (ew. kostka rosołowa i 4 szklanki wody)
  • 2 ząbki czosnku
  • olej do smażenia
  • tymianek
  • curry
  • sól
Cebule pokroić w piórka, wrzucić do szybkowara, zrumienić na oleju, dodać mięso i przyprawy, obsmażyć, wrzucić pokrojone, obrane jabłko, pokrojony z grubsza czosnek (precyzja niepotrzebna i tak się rozgotuje :)) i ryż. Zalać bulionem, wstawić na jak największy gaz. Kiedy szybkowar zacznie syczeć przestawić na jak najmniejszy i gotować jeszcze 16 minut (z białym ryżem wychodzi koło 5-6 ale trzeba to wypraktykować samodzielnie bo my opychamy się na co dzień brązowym :)).
Po otwarciu wrzucamy siekany szpinak, groszek zielony albo jedno i drugie i jeszcze chwilkę (około 2 minut) gotujemy mieszając. Solimy po uprzednim odłożeniu porcji dla bobasa. Zajadamy :)

Pilawo - risotto z brązowego ryżu z pomidorami i tuńczykiem z puszki (również polecane przez Bułkę)
  • 3 cebule
  • 2 szklanki brązowego ryżu
  • 4 szklanki bulionu (ew. kostka rosołowa i 4 szklanki wody)
  • puszka lub 2  tuńczyka w wodzie (zależy jaki kto lubi intensywny smak)
  • puszka lub 2 pomidorów krojonych (ze świeżych wychodzi jeszcze lepsze)
  • olej do smażenia
  • sproszkowana słodka papryka
  • sól 
Cebule pokroić w piórka, wrzucić do szybkowara, zrumienić na oleju, dodać ryż i pomidory. Posypać papryką, zalać bulionem i gotować tak samo jak wersję szpinakową. Po otwarciu dorzucić tuńczyka, odłożyć dla malucha, posolić i gotowe.

Ryż do sushi
to jest coś co wielu osobom wyda się zbyt ciężką profanacją, ale cóż poradzić, sushi uwielbiam i chętnie je robię a ryż z szybkowara wychodzi mi najlepiej, nie przypala się i nie rozgotowuje.
Składniki na 6 - 7 rolek.
  • 2 szklanki ryżu krótkoziarnistego (ja używam Podravki ze względu na zupełnie przyzwoitą jakość i korzystną cenę)
  • 3 szklanki wody
  • sól
 na zalewę
  • 4 łyżki octu ryżowego
  • 2 łyżki cukru (lub trochę mniej)
  • 1 łyżeczka soli
  • 1 łyżeczka  sosu sojowego (nie koniecznie)
Najpierw trzeba ryż wypłukać, specjaliści mówią o siedmiu wodach ale ja jako profan i leń wrzucam go na sitko i bardzo starannie płuczę pod bieżącą zimną wodą. Przekładam do szybkowara, zalewam 3 szklankami wody, dodaję odrobinę soli, zamykam i wstawiam na duży ogień. Kiedy tylko zacznie syczeć przestawiam na najmniejszy możliwy i tak gotuję 5 minut po czym wyłączam i odstawiam na 4 minuty. Po tym czasie trzeba szybkowar otworzyć a ryż w miarę sprawnie połączyć ze zmieszaną zalewą (jeśli cukier nie będzie się chciał rozpuszczać można trochę podgrzać) i całość szybko ostudzić, w oryginalnej opcji machając drewnianym wachlarzem, ja poprzestaję na włożeniu szybkowara do zlewu z zimną wodą gdzie można kontynuować mieszanie ryżu z zalewą.

6 komentarzy:

  1. Aż się obśliniłam :P I zaczęłam przeglądać książki kucharskie w poszukiwaniu inspiracji na dzisiejszą kolację ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. chyba mnie namówiłaś :P mnie na kuchenne przydasie nie trzeba długo namawiać :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli tak to się cieszę bo ja mam z niego mega pożytek :).
      A do kuchennych gadżetów też mam słabość (na granicy manii ;))

      Usuń
  3. ooo te ryże muszę zrobić - Adaś lubi :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hmm chociaż ja nie mam szybkowara... Wyjdzie normalnie?

      Usuń
    2. wyjdzie na patelni :)
      Tylko potrwa około 30-40 min łącznie z brązowym ryżem :)

      Usuń